Om saksgangen
Saksgangen – steg for steg
Vi mottar klagen
Når klager har sendt inn en klage og vi har mottatt den, registrerer vi klagen som en sak.
Når kan du klage?Send inn klageVi gjennomgår klagen
Vi leser gjennom klagen og sjekker om vi kan behandle saken.
Klager mottar en faktura fra oss for betaling av saksbehandlingsgebyret.
SaksbehandlingsgebyretVi sender klagen til innklagede
Når vi har mottatt betaling av gebyret, sender vi klagen til innklagede. Klager mottar en kopi.
Innklagede får en frist til å bekrefte mottak av klagen og svare på klagen.
Jeg har blitt klaget innVi mottar tilsvaret
Dersom innklagede svarer på klagen, sender vi tilsvaret til klageren.
Hvordan sjekke status på klagen din?Mekling
Vi tilbyr mekling i saker vi mener er egnet for det.
Hvis partene takker ja, avholder vi møte via video. Blir partene enige, skriver vi et forlik og saken avsluttes.
Om meklingVedtak
Hvis saken ikke løses med mekling, avgjør vi saken i et skriftlig vedtak.
Vi vurderer om partene først skal få mulighet til å sende inn mer informasjon.
Vedtak i Husleietvistutvalget fattes av en nøytral saksleder, et utvalgsmedlem fra leietakersiden og et utvalgsmedlem fra utleiersiden.
Når vedtaket er ferdig, sender vi vedtaket til partene. Vedtaket blir bindende hvis ingen av partene tar saken inn for tingretten.
Oppgjør
I de fleste saker skal den ene parten betale noe til den andre. Det skal dermed foretas et oppgjør.
Partene har selv ansvaret for å betale og å få betalt.
Her kan du regne ut forsinkelsesrenterDersom den som skylder deg penger ikke betaler, kan du ta kontakt med namsmannen som kan hjelpe deg med å få pengene dine.
Kontaktinformasjon til namsmannenHusleietvistutvalget har ikke ansvar for oppgjøret. Etter at vedtaket er sendt til partene, er saken avsluttet hos oss.