Utleiers ansvar for sikkerhet og rømningsvei
Dersom boligen ikke har en rømningsvei, kan det være en mangel. Leietaker kan da normalt kreve retting, eller heving av leiekontrakten (umiddelbar avslutning). ...
Temaer i denne artikkelen
Innflytting
Oppdager leietaker feil eller mangel ved boligen etter overtakelsen, må han melde fra til utleier. Meldingen om feil kalles en reklamasjon.
Leietaker må reklamere innen rimelig tid, vanligvis innen 14 dager.
Reklamasjonen bør være skriftlig, må opplyse om hva det klages på, og at leietaker krever retting av feilen. Leietaker må gi reklamasjonen på en forsvarlig måte og sikre bevis for at den er sendt.
Hvis utleier ikke utbedrer mangel innen rimelig tid, kan leietaker vurdere å kreve avslag i husleien eller erstatning. Er mangelen vesentlig, kan leietakeren vurdere å heve leieforholdet.
Hvis leietaker ikke reklamerer eller reklamerer for sent, kan han miste sin rettighet til å kreve noe.
Husleieloven kapittel 2 Les mer om hevingDersom boligen ikke har en rømningsvei, kan det være en mangel. Leietaker kan da normalt kreve retting, eller heving av leiekontrakten (umiddelbar avslutning). ...
Utleier og leietaker bør ha en felles gjennomgang av boligen både ved innflytting og utflytting, og fylle ut en overtakelsesprotokoll.